12 juni 2007

1.240 vierkante meter zonnepanelen op Bouwhoeve

26/05/2007 | Bron: Het Nieuwsblad

Veehouder Ludo Geens uit Hoogstraten heeft op een dak van een stal fotovoltaïsche zonnepanelen laten plaatsen. Zo draait de Bouwhoeve het hele jaar op groene elektriciteit. Met een dakoppervlakte van 1.240 vierkante meter is de installatie overigens het grootste zonne-energieproject in de Vlaamse landbouwsector.

Dat de energiefactuur van de Bouwhoeve flink zal dalen is een feit. De familie Geens-Geysen heeft 1.240 vierkante meter dakoppervlakte laten bedekken met zonnepanelen. "Die leveren 135.000 kilowattuur elektriciteit per jaar", zegt Ludo Geens. "Zelf gebruik ik jaarlijks ongeveer 225.000 kilowattuur, zodat ik meer dan de helft van mijn verbruik zelf kan produceren. De installatie was uiteraard een grote investering, maar normaal gezien kan ik ze in negen jaar terugverdienen".

De stroomproductie van de Bouwhoeve komt overeen met het gemiddelde verbruik van een veertigtal Vlaamse gezinnen. Het is het eerste landbouwbedrijf in ons land dat over meer dan 1.000 vierkante meter zonnepanelen beschikt. "Voor een dichtbevolkt gebied als Vlaanderen zijn fotovoltaïsche cellen ideaal voor het opwekken van groene energie", vindt de bedrijfsleider. "Voor velden met koolzaad is hier te weinig plaats. De levensduur van de zonnepanelen is moeilijk te bepalen, maar er zijn plaatsen waar ze al 35 jaar meegaan. De bijhorende omvormers moeten wel na zo'n twintig jaar vervangen worden".

De Bouwhoeve staat bekend als een plaats waar je boerengolf kan spelen, maar de balletjes vormen geen gevaar voor de panelen. "De zonnepanelen kunnen hagelbollen verdragen en ik denk dat een golfbal toch wat minder kracht bezit", zegt Geens. "Toch geef ik geef de boerengolfers de raad om voorzichtig te zijn als ze in de buurt van het dak spelen".

Geen opmerkingen: