14/05/2007 | Bron: Belga
Een passagiersbus die minder energie nodig heeft, geen schadelijke stoffen uitstoot en muisstil door de straten rijdt. Dat is de nieuwste prestatie van Vlaamse busbouwer Van Hool. In zijn depots in Koningshooikt, bij Lier, stelde het bedrijf maandag de eerste volwaardige hybride brandstofcelbus voor, de meest milieuvriendelijke bus ooit, klinkt het.
De bus wordt aangedreven door een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit, en bevat ook batterijen die worden opgeladen met energieoverschot, mede afkomstig van gerecupereerde remenergie. De waterstoftechnologie werd verfijnd waardoor er minder waterstof verbruikt moet worden en er meer plaats is voor passagiers. Daardoor is deze bus nog zuiniger dan de al bestaande waterstofbussen.
De nieuwe bus kan, net als een klassieke dieselbus, 104 mensen vervoeren, biedt hetzelfde comfort en kan met een tankvoorraad van 40 kilo waterstof zowat 350 kilometer rijden. Voorts ziet de bus er hetzelfde uit als een klassieke bus, met uitzondering van een grote kap op het dak, zes in plaats van vier wielen. Hij is ook een meter langer.
Door het ontbreken van een verbrandingsproces komt er in plaats van schadelijke CO2(broeikas) of NOx (zure regen), enkel een wolkje waterdamp uit de uitlaat. Van fijn stof is evenmin sprake. De afwezigheid van bewegende mechanische delen zorgt ook voor een aanzienlijke geluidsvermindering.
De technologische ontwikkeling van de nieuwste generatie waterstofbus kwam tot stand met subsidies van zowel het Vlaams Wetenschapsbeleid als het Mobiliteitsbeleid en kostte ongeveer 3 miljoen euro. Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) bejubelde het resultaat maandag als "de weg naar een propere en stille toekomst".
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn zal het voertuig vanaf 18 juni inzetten op de lijn 420 tussen Lier en Antwerpen. Vier chauffeurs krijgen een speciale opleiding om ermee te leren rijden. Na een half jaar wordt de bus geëvalueerd en volgen er mogelijk nog exemplaren in het Vlaamse openbaar vervoer.
14 mei 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
Nutteloos. Om waterstof te produceren heb je namelijk nog steeds elektriciteit nodig.
Klopt. Waterstof is slechts een energiedrager, en moet eerst nog worden opgewekt. In "Het klimaatboek" dat ik samen schreef met Peter Tom Jones hebben, stellen we het heel duidelijk: de energie om waterstof op te wekken zal ecologisch moeten zijn. Hiervoor moet het energienet zijn omgevormd tot een energie-internet: een aaneenschakeling van kleinere duurzame centrales.
Het kan. Zie maar naar Hamburg, waar de waterstof ter plekke wordt geproduceerd door elektrolyse met elektriciteit van windkrachtturbines. Of naar Reykjavik, waar het eerste openbare waterstofstation werd geopend in 2003 voor de elektrisch aangedreven stadsbussen met brandstofcel. De waterstof wordt er geproduceerd via elektrolyse met elektriciteit, dit keer opgewekt via geisers en waterkracht.
Je mag ook niet vergeten dat, ondanks het feit dat het overgrote deel van de planeet uit water bestaat, er in een groot deel van de wereld een tekort aan dit goedje is. Een omschakeling van olie naar water zou minstens even erg worden. Misschien erger, aangezien olie niet te drinken is..
En nu ik dan toch bezig ben (zal er me bij gelegenheid wel eens over uitweiden):
Bij het opwekken van electriceit wordt doorgaans op één of andere manier warmte gemaakt. Deze warmte verhit water, wat resulteert in stoom. Deze stoom drijft dan turbines aan die elektriciteit opwekken. Deze elektriciteit begeeft zich dan over koperen kabels naar hoogspanningskabines waar de hoogspanning wordt omgezet in laagspanning. Min of meer.
Als je dan die elektriceit *nog eens* moet gaan aanwenden om hetzij elektrolyse te gaan toepassen op water (op waterstof te krijgen), hetzij je elektrische auto ermee wilt opladen, is er al ZO veel energie verloren gegaan dat het gewoon een schande is.
Het omzetten van één soort energie naar en andere is nooit 100% efficient.
Bij het verbranden van de brandstof gaat al een belangrijk deel van de energie verloren. Dan wordt die (nu elektrische) energie over koperen kabels verplaatst. Men heeft mij altijd wijsgemaakt dat een stuk koper een weerstand van 1ohm per meter heeft, ongeveer. Over die duizenden kilometers bedrading gaat er dus heel wat energie verloren. Na dat er al heel wat verloren was gegaan tijdens de verbranding. Dit is overigens ook de reden waarom iedereen met een elektrische verwarming hoogdringend heropgevoed moet worden.
Bon. Het is dus een slecht idee.
tjonge jonge,
je kan de nodige grafiekjes vinden die well to wheel energie van een dieselvoertuig vergelijken met andere technologien, een hybride bus op waterstof zal er, zelfs als de electriciteit van een stegcentrale komt, beter uitkomen.
Wat ik het gekste vind is dat Van Hool al midden jaren '90 een hybride bus had, niet met een brandstofcell, en op diesel, maar met de remenergierecuperatie moet die al zowat de helft verbruiken als een klassieke mazoutbus. We hadden dus al >10jaar de helft zuiniger kunnen bussen.
Ik vind deze good news show dus een beetje misplaatst, een beetje veel zelfs.
Klopt ook allemaal.
Recht op betaalbaar drinkwater is een absoluut mensenrecht waar dringend meer en sterke overheden het heft in handen moeten nemen.
Daarom dat dringend moet geïnvesteerd worden in een ander elektriciteitsnetwerk: niet op wisselstroom zoals nu, maar op gelijkstroom. Zo kan elektriciteit wel zonder al die grote verliezen over lange afstanden worden gestransporteerd.
Pas dan wordt het elektriciteitsnetwerk wat wij voor ogen hebben: erg gelijkend op internet. Dan wordt elektriciteit en andere energie niet meer centraal en grootschalig opgewekt, maar veel meer decentraal, met een combinatie van een supergrid (grote windparken ver in zee, megazonneparken in het zonnige Spanje of pakweg de Sahara) en een aanschakeling van prosumers (vele consumenten die tegelijk ook producent zijn, via zonnepanelen, windturbines, of microWKK).
Voor alle duidelijkheid: deze blog sprokkelt enkel nieuws bij elkaar. Voor prominente meningen kan je terecht op http://www.keytsman.be/blog
Een reactie posten