07 mei 2007

"Etiket met voedselkilometers moeilijk realiseerbaar"

06/05/2007 | Bron(nen): Vilt-nieuwsoverzicht

In de Zevende Dag verdedigde europarlementslid Bart Staes het kersvers 'Ecologisch Voedselplan' van Groen!. Eén calorie ijsbergsla die vanuit de Verenigde Staten ingevoerd wordt in Europa kost 127 calorieën aan transport, luidde het. De groenen pleiten voor een label op voedingsproducten dat de vervuilingsfactor vermeldt. "Een leuk idee", reageerde Piet Vanthemsche, ondervoorzitter van Boerenbond. "Alleen is zoiets moeilijk in de praktijk te brengen als je lasagnes moet gaan labelen. Hoe ga je dat becijferen en wie gaat het vervolgens controleren?"

De klimaatrapporten van het intergouvernementeel panel van de Verenigde Naties laten er geen twijfel over bestaan dat bijkomende inspanningen nodig zijn om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Ook de landbouw moet een bijdrage leveren. "De sector is daar ook toe bereid. Wel moeten alle onderdelen van de samenleving evenredige inspanningen leveren en moet rekening gehouden worden met reeds geleverde milieuprestaties", aldus Vanthemsche.

Bart Staes somde een aantal energieverslindende productiemethoden op die op steeds meer maatschappelijke weerstand botsen. Bijvoorbeeld de Vlaamse garnalen die naar Marokko overgevlogen worden om daar gepeld te worden alvorens terug te keren naar onze supermarkten. "Dat is het maatschappijsysteem waarvoor we ooit geopteerd hebben. Hetzelfde gebeurt met de kleding die we dragen en de meubelen die hier staan. Maar de landbouw wil de uitdaging aangaan om steeds duurzamer te produceren", aldus Vanthemsche.

De productie van tomaten in Vlaamse serres vergt meer energie dan die van tomaten in het zuiden van Europa. Moeten we dan maar stoppen met de teelt van tomaten in onze contreien? Staes: "De glastuinbouw heeft de voorbije jaren een serieuze energiebesparing gerealiseerd. Het komt er eerder op aan om die sector te blijven aanmoedigen om hernieuwbare energiebronnen te gebruiken".

Het Ecologisch Voedselplan van Groen! wil daarentegen wel komaf maken met de intensieve veehouderij. "Die zorgt ervoor dat we massale hoeveelheden eiwitrijke veevoedergrondstoffen moeten invoeren. Bijvoorbeeld Braziliaanse soja die het Amazonewoud wegvreet en die bij ons mestoverschotten veroorzaakt", aldus Staes. Vanthemsche noemde deze passage uit het voedselplan van Groen! "sloganesk". "Wanneer de automobielindustrie geassocieerd wordt met milieuproblemen, praat men niet over een fabriekssluiting bij Ford Genk. Wel over de assemblage van energiezuinige wagens".

Of de beleidsvoorstellen van Groen! voor de land- en tuinbouw niet makkelijker verteerbaar zijn dan enkele jaren geleden nog het geval was? "Landbouw is ecologie, maar blijft in de eerste plaats toch nog altijd economie", antwoordde Vanthemsche. "Op dat punt blijven we nog van mening verschillen met de groenen". Aan het eind van het debat maakten Staes en Vanthemsche de afspraak om samen een bezoek te brengen aan het nieuwe Proefstation voor de Groenteteelt in Sint-Katelijne-Waver.(KS)

2 opmerkingen:

Johan zei

De hoeveelheid uitgestoren fossiele CO2 aangeven voor alle producten, niet enkel voedsel dus, is eigenlijk het interessantst, maar minder tot de verbeelding sprekend. Een fossiele CO2 taks laat niks aan de verbeelding over : het zal in de prijs inzitten, duidelijkheid troef.
Dan wel de pil vergulden door de taks op arbeid voor een even groot bedrag te laten dalen.

Els Keytsman zei

In het klimaatboek dat ik samen met Peter Tom Jones heb geschreven, pleit ik voor een koolstofkredietkaart. Iedere wereldburger krijgt dan gelijke uitstootrechten toegekend. Wie CO2-vretende producten koopt en te weinig rechten heeft, koopt die dan aan bij mensen die er op overschot hebben. Véél socialer dan een domme CO2-heffing. En ook veel effectiever. Is wel enkel op de langere termijn mogelijk.

Voor alle duidelijkheid: dit is geen blog dat feiten interpreteert noch analyseert, maar enkel nieuws vergaart inzake energie en klimaat. Voor prominenten meningen kan je terecht op http://www.keytsman.be/blog