09/05/2007 | Bron(nen): Belga
Tussen 2001 en 2005 zijn de belastingen op benzine en diesel gestegen met respectievelijk 11,7 eurocent en 10,4 eurocent per liter. Door die stijging heeft het modale Vlaamse gezin in 2005 200 euro extra belastingen betaald. Dat heeft Mark Keppens, doctor in de Verkeerskunde, berekend naar aanleiding van de rondetafelconferentie "Mobiliteit & Fiscaliteit" die morgen/donderdag wordt georganiseerd. Keppens pleit voor de invoering van belonende fiscale maatregelen, met
name voor parkeercheques.
Keppens berekende de invloed van de stijging in brandstofbelastingen op de uitgaven van de gezinnen en keek ook naar het effect op de mobiliteit. Voor een doorsnee Vlaams gezin bedroeg de financiële impact 200 euro. In absolute cijfers werden de werkenden en de hoogste inkomens het hardst getroffen (tot 293 euro). "Logisch, want die mensen rijden ook het meest met de wagen", legt Keppens uit. Procentueel is het echter de op één na laagste inkomenscategorie die de stijging het hardst heeft gevoeld. "Voor hen ging het om 0,95 pct van het jaarlijkse budget, tegenover 0,4 pct bij de hoogste inkomens", aldus Keppens. De allerlaagste huishoudinkomens (minder dan 10.000 euro per jaar) werden dan weer weinig of niet getroffen omdat een groot deel van hen geen auto heeft.
De belastingverhogingen zorgde er volgens de berekeningen van Keppens ook voor dat het autogebruik in 2005 daalde met zes pct, een daling die in de lijn ligt van de daling van het brandstofverbruik. Keppens, die nu werkt als senior-consultant bij het ingenieursbureau Arcadis Gedas, geeft wel toe dat de financiële impact voor de gezinnen in 2006 daalde omdat ook de brandstofprijzen terug daalden. Hij schat de kost voor het gemiddelde huishouden in 2006 tussen 170 en 200 euro.
Keppens pleit er bij de beleidsmakers voor om fiscale maatregelen niet te gebruiken om het autogebruik te bestraffen, maar eerder om het gebruik van duurzame vervoersmodi te belonen. Hij stelt voor om een systeem van parkeercheques in te voeren. Daarbij kan de werknemer kiezen of hij een parkeercheque gebruikt om effectief te parkeren ofwel om de kost van die parkeerplaats te laten uitbetalen (parking cash-out). Dat zou werknemers ertoe kunnen aanzetten om de auto aan de kant te laten staan. Tegelijk zouden bedrijven minder parkeerplaatsen moeten voorzien en kunnen ze de uitgespaarde ruimte gebruiken voor andere bedrijfsactiviteiten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Waarom mensen betalen om de wagen niet te gebruiken ?
Gewoon laten betalen om de auto wel te gebruiken is voldoende, maa dan ook de externe kosten aanrekenen : maw de taksen x3
zie : http://www.tmleuven.be/project/externekosten/2004-03.pdf
Ik pleit voor een slimme kilometerheffing, die is véél socaialers dan een botte belastingverhoging.
Schaf alle verkeersbelasting en -taksen af, en stel een heffing per kilometer. Maak die vervolgens slim: de grootte hangt dan af van tijd en plaats van rijden.
Niet het bezit van de wagen wordt zo belast, wel het milieuschadelijke gebruik.
Een reactie posten