bron(en): weekoverzicht NatuurTotaal 1/9/2006, De Stentor
Uitstoot van CO2 compenseren door aanplant van onderhoud en bomen. Daarmee gaat een Lelystads bedrijf voor rijvaardigheidstrainingen de boer op in Nederland.
Klimaatneutrale rijstijltrainingen zijn volgens het bedrijf uniek in Nederland. Prodrive zelf en zijn klanten hebben baat bij dit ‘actieve duurzaamheidsbeleid’, zegt directeur Paul Maaskant.
"Duurzaamheid loont, op korte en lange termijn. Bedrijven die in hun bedrijfsvoering hoge eisen stellen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen verwachten dat ook van hun leveranciers."
Voor compensatie van het CO2 dat in de uitlaatgassen van auto’s zit, wil het Lelystadse bedrijf daarom meebetalen aan de aanplant en onderhoud van bossen. Daartoe heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met de KlimaatNeutraalGroep, een bedrijf dat wereldwijd 55.000 hectare bos beheert waarvan 1.500 in Nederland.
Dat zou voldoende zijn om jaarlijks een half miljoen ton CO2 uit de atmosfeer te halen. Dat die groep vooral bos in Afrika beheert, maakt Mark Maaskant, commercieel directeur van Prodrive, niet uit.
"Het grootste gat in de ozonlaag zit boven Nieuw-Zeeland. Dat wil heus niet zeggen dat ze daar extreem veel haarlak gebruiken."
Prodrive betaalt jaarlijks een bedrag aan de KlimaatNeutraalGroep, gebaseerd op het aantal gereden kilometers en de uitstoot per auto. Mark Maaskant:
"Vorig jaar ging het om 73 kiloton CO2. Daar schrokken wij zelf erg van. Je hebt per jaar vijftig bomen nodig om 1.000 kilo CO2 weg te krijgen."
Vooralsnog compenseert Prodrive alleen de uitstoot tijdens leerzame cursussen, die van race- en rallytrainingen blijft buiten schot.
"Daar zijn we mee bezig. We hebben nu een mooie start gemaakt. Eerst kijken hoe de samenwerking met de KlimaatNeutraalGroep zich ontwikkelt."
Prodrive maakt vaak gebruik van de testbaan van de Rijkdienst voor Wegverkeer in Lelystad. Het bedrijf heeft onder meer veel geïnvesteerd in olie- en watersystemen.
Ook met het cursusaanbod kijkt het bedrijf naar het milieu. Het Nieuwe Rijden is als training opgenomen in het cursusaanbod. Bestuurders rijden hierdoor efficiënter en veiliger, stelt Paul Maaskant.
Alleen de trainingen al leiden tot een lagere CO2-uitstoot. Het milieu wordt minder belast en er is minder brandstof nodig. De brandstofbesparing kan oplopen tot een kleine tien procent.
"Een beter milieu begint bij jezelf. De grootste winst van klimaatneutraal ondernemen is dat onze organisatie een concrete bijdrage levert aan oplossing van het klimaatprobleem."
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten