12 oktober 2006

Eerste tankstation voor bio-ethanol geopend in België

11/10/2006 | Bron(nen): Vilt-nieuwsoverzicht, De Tijd

De Brusselse brandstofdistributeur Octaplus en de Gentse ethanolproducent Alco Bio Fuel openden in Brussel het eerste tankstation voor bio-ethanol E85. Ze plannen nog vier dergelijke stations in de hoofdstad. België maakt daarmee een eerste inhaalbeweging op andere Europese landen waar al tienduizenden auto's op het milieuvriendelijke E85 rondrijden.

E85 is een mengsel van 15 procent benzine en 85 procent bio-ethanol, een hernieuwbare brandstof afkomstig van landbouwgewassen of biomassa. Rijden op bio-ethanol vermindert sterk de uitstoot van CO2. Bedrijven zoals Alco Bio Fuel, maar ook het Duitse Südzucker staan klaar om bio-ethanol te produceren in België. Ook de autoindustrie is klaar. De Zweedse autobouwers Saab en Volvo en het Amerikaanse Ford hebben al auto's op de markt die naast gewone benzine ook op E85 kunnen rijden.

Alleen kunnen ze die in België nog niet verkopen omdat de overheid de alternatieve brandstof nog niet goedkeurde. "Het is dus voorlopig illegaal om ermee te rijden", zegt marketingmanager Vincent Declerck van Octaplus. Voor zijn eerste station in Brussel kreeg Octaplus een uitzonderingsstatuut omdat het een testinstallatie is. "Volgende week verwachten wij de goedkeuring van de overheid en dan starten wij met de opening van vier dergelijke stations in Brussel, samen met Alco Bio Fuel".

Vanaf dan kunnen de consumenten bio-ethanol tanken. Dat is een Belgische primeur, maar zeker geen Europese. In Zweden bijvoorbeeld, rijden al tienduizenden auto's rond op bio-ethanol. Omdat ze veel minder vervuilen kunnen ze gratis parkeren in steden en betalen hun bestuurders minder belastingen. In Nederland zijn er ook al verschillende pompstations voor bio-ethanol, onder meer bij de invoerders van Saab en Volvo.

Het Belgische Octaplus is als distributeur niet afhankelijk van grote petroleummaatschappijen. Die staan volgens insiders niet meteen te springen om op grote schaal biobrandstoffen te promoten. Toch komt de biobrandstof eraan. Volgens een Europese richtlijn moeten tegen 2010 5,75 procent van alle motorbrandstof van biologische oorsprong zijn.

Geen opmerkingen: