26/10/2006 | Bron(nen): iNSNet
Met de eerste Belgische klimaatstudie op lange termijn, toont België dat het klaar is voor een klimaatbeleid na 2012. Dat zeggen de milieuorganisaties Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en WWF dinsdag in een gezamenlijk persbericht. Ze zijn tevreden over de constructieve houding van de ondernemingen tijdens de bespreking van de studie.
De studie van het Federaal Planbureau, in opdracht van minister van Leefmilieu Bruno Tobback, werd dinsdag voorgesteld. Voor de milieuorganisaties is de opvallendste conclusie dat de impact van de bestudeerde scenario's op de economische activiteit neutraal is, omdat de afhankelijkheid van de (energie)import sterk vermindert. Ook de impact op de werkgelegenheid is positief.
2012
De milieubeweging wijst er ook op dat de kosten om de klimaatverandering tegen te houden, vele malen lager liggen dan de kosten die nodig zouden zijn om de gevolgen ervan op te vangen als er geen klimaatbeleid was. Ze roept minister Tobback op om na de VN-klimaatconferentie in Nairobi, binnen enkele weken, al bindende reductiedoelstellingen vast te leggen voor België na 2012. "Een dergelijke doelstelling creëert een duidelijk politiek kader, wat een van de voorwaarden is voor de noodzakelijke investeringen in de ontwikkeling van duurzame technologieën. Het geeft België meer geloofwaardigheid, en dus ook meer onderhandelingskracht binnen de EU. Bovendien zal die beleidskeuze de internationale onderhandelingen over toekomstige globale doelstellingen ondersteunen."
Koolstofschuld
De organisaties merken nog op dat voor 2050 "enkel de bovenste grens van de vork ons zal toelaten om de klimaatverandering tegen te houden, door de historische koolstofschuld die Belgi¨heeft opgebouwd". Die vork is de 60 à 80 procent emissiereductie die Europa vooropstelt voor 2050. Volgens de studie van het Planbureau kan België de 80 procent enkel halen mits technologische veranderingen en een grondige wijziging van de huidige consumptie- en productiepatronen. In het scenario van het Planbureau is er bijvoorbeeld sprake van een vermindering met de helft van het aantal verplaatsingen tussen 2004 en 2050 en zou het openbaar vervoer het meest gebruikte transportmiddel zijn.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten