12 oktober 2006

Eerste demoveld energiemaïs geoogst in Zomergem

11/10/2006 | Bron(nen): Vilt-nieuwsoverzicht, Het Nieuwsblad

Op een veld in Zomergem vond dinsdag de allereerste oogst van energiemaïs of biogasmaïs plaats. De maïs heeft langere stengels en flink uit de kluiten gewassen kolven en wordt gebruikt om biogas te produceren. Om biogas te krijgen moet de maïs samen met andere grondstoffen vergist worden. Het aanmaken van biogas is in Vlaanderen nog niet helemaal ingeburgerd. Momenteel zijn er een zestal biogasinstallaties in aanbouw. Er wordt verwacht dat de teelt van energiemaïs de opmars van biogas kan stimuleren.

De energiemaÏs of biogasmaïs werd in mei in Zomergem geplant op een akker van landbouwer Bernard Willems. Het demoveld maakt deel uit van het project 'Energiebouw Vlaanderen' van de Hogeschool West-Vlaanderen. "Met het demoveld van anderhalf hectare kunnen we drie gezinnen een jaar lang van energie voorzien", zegt Bruno Mattheeuws van Biogas-E vzw.

Ook gewone maïs kan vergist worden, maar biogasmaïs werd geoptimaliseerd naar vergisting toe om er nog meer energie uit te krijgen. "Per hectare levert het meer massa, meer droge stoffen op. De maïs is later rijp, heeft een grotere kolf, een bredere en hogere stengel tot drie meter en meer bladmassa. De maïs is wel minder geschikt als veevoeder omdat er minder voedingswaarde in zit", legt Mattheeuws uit.

De jonge landbouwer Bernard Willems stelde maar al te graag zijn grond ter beschikking van de wetenschap. "Ik heb in totaal zes hectare grond en ik kon er wel wat missen. Naast mijn werk als landbouwer zit ik ook mee in een onderzoeksgroep die testen uitvoert op energiemaïs. Die nieuwe technieken interesseren mij wel. Vandaar dat ik het ook leuk vind om dit alles vanop de eerste rij mee te maken".

Geen opmerkingen: