30/06/2007 | Bron: Financieele Dagblad
Met het doel CO2-uitstoot te verminderen, zijn autofabrikanten druk bezig met het ontwikkelen van de 'schoonste' auto. Een nieuw initiatief komt van het Franse bedrijf Moteur Developpement International (MDI). Zij hebben een auto ontwikkeld die rijdt op perslucht. De motor van de auto is ontworpen door de Fransman Guy Nègre, die ervaring opdeed door het maken van motoren voor formule 1-wagens.
Met behulp van elektriciteit wordt tevoren lucht in de motor geperst. De druk die ontstaat, wordt omgezet in energie om de auto voort te drijven. De auto is milieuvriendelijker omdat er geen verbranding van benzine plaatsvindt. Ook hoeft er geen gebruik te worden gemaakt van grote, milieuonvriendelijke batterijen. Voor afstanden boven de 60 kilometer is wel wat brandstof nodig, maar nog steeds niet veel.
'We hebben nu verschillende prototypes en we zijn klaar om de auto's te produceren en op de markt te brengen', aldus Christian Bronsil van MDI.
Volgens het bedrijf is de CAT niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Je kunt er al één aanschaffen vanaf euro 3500. Naast de prijs van de auto zelf, resteren dus minimale brandstofkosten.
Het bedrijf exporteert de auto's niet op grote schaal, maar verleent productievergunningen aan lokale fabrieken. Waarmee transport van nieuwe auto's naar verkooppunten zoveel mogelijk wordt beperkt.
'We geloven niet in één grote fabriek waarvandaan alle auto's geëxporteerd worden', zegt Bronsil. Op het moment heeft het bedrijf 39 vergunningen verkocht in onder andere Australië, India en Spanje. Opzet is dat de CAT op den duur overal ter wereld wordt verkocht.
Berichten in de Belgische pers dat een Belgische ondernemer een licentie in handen heeft om de auto's te produceren, wordt door MDI weersproken. 'We hebben nog helemaal geen vergunning verkocht in België', aldus Bronsil.
Hij heeft vertrouwen in het succes van de auto. 'Op onze website hebben al 150.000 mensen aangegeven de auto te willen kopen. In het begin zullen we zelfs niet voldoende capaciteit hebben om aan deze vraag te voldoen.'
Nu is autofabrikant Honda voorloper als het gaat om het produceren van milieuvriendelijke auto's. Naast de Honda Civic IMA, een hybride auto, heeft het bedrijf als eerste nu ook een auto ontwikkeld die rijdt op waterstof.
Woordvoerder Leo Jegen van Honda Nederland, is nog niet helemaal zeker van het succes van de luchtpersauto. 'Het klinkt goed, maar ik ben dan wel heel benieuwd hoe die auto dan voortbeweegt. Ik kan me er nog weinig bij voorstellen.'
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Ik volg dit verhaal al een 8 tal jaar.
De licenties voor België zijn ondertussen wel verkocht.
Even energetisch :
Met electriciteit wordt lucht samengeperst (aan boord van de auto aan het net, of door een tankstation, je tankt dan samengeperste lucht).
De perslucht wordt ontspannen in de motor waardoor de auto kan rijden.
De warmte die je verliest bij het comprimeren (je fietspomp wordt ook warm)(zou je 's winters nog nuttig kunnen gebruiken om je huis en auto te verwarmen) wordt gedeeltelijk gecompenseert door de warmte die uit de omgevingslucht gehaalt wordt tijdens het rijden.
Stel dat de nodige elektriciteit in een STEG centrale opgewekt wordt, dan verbruik je toch minder energie dan met een normale wagen (omdat die maar een gemiddeld rendement van een 13% heeft). De elektriciteit kan ook met windmolens gemaakt worden, en dan rij je behoorlijk CO2 neutraal, zonder landbouw gebied te verbruiken om agro-diesel/ethanol te maken (en dus eten op te stoken).
De hybride versie maakt gebruik van een brander die de perslucht, die in verschillende cylinders ontspannen, en dus kouder, wordt, tussen verschillende cylinders in weer op te warmen. Dat kan met een brander op fossiele brandstoffen of agro-brandstoffen. Zo'n externe verbranding geeft veel minder NOx en andere uitstoot dan een interne verbrandingsmotor en heeft dan ook geen catalisator nodig.
Voordeel tov elektrische wagens met batterijen is, naast het feit dat je eenvoudig ook verdere afstanden kan rijden, niet om de zoveel jaar van chemische batterijen af moet, en dat je auto minder weegt als je tank leeg raakt.
Fijn voordeel tov interne verbrandingsmotoren : zelfs al slijten de dichtingen in de cilinders, dan nog gaat ie niet stinken en doempen, want er ontploft niks binnenin.
Propere steden, zelfs koelere steden. Niks dan voordelen dus.
Mocht ik niet met een velomobiel rijden (1 brood/100km)(tegen 35broden/100km voor een auto), ik kocht er meteen 1 ;)
Een reactie posten