08 januari 2007

Steeds meer slachthuizen produceren biobrandstof

06/01/2007 | Bron(nen): Vilt-nieuwsoverzicht, Agrarisch Dagblad

De Amerikaanse econoom Vernon Eidman van de universiteit van Minnesota schat dat binnen vijf jaar de Ver­enigde Staten zo’n 3,8 miljard li­ter biodiesel verbruiken. "Daar­van zal de helft afkomstig zijn van slachtvet", luidt het in een interview met Associated Press. Volgens Eidman is biodiesel uit slachtvet goedkoper dan plantaardige olie. Amerikaanse slachthuizen en vleesverwerkers zoals Tyson, Smithfield en Perdue Farms investeren miljoenen dollars in de nieuwe business. In Nederland zit ook Vion niet stil.

De Amerikaanse National Bio­diesel Board stelt dat de VS in 2004 zo'n 95 miljoen liter biodiesel produceerden. Die productiecapactiteit zou dit jaar fors uitgebreid worden. In november maakte Tyson Foods, Amerika’s grootste slach­terij, bekend dat het bedrijf dit jaar een fa­briek gaat exploiteren die van slacht­vet biodiesel maakt. De slachte­rijen van Tyson produceren jaar­lijks ruim één miljard kilo kippenvet. Daarvan kan in principe meer dan één miljard liter biodiesel wor­den gemaakt.

Vleesconcern Perdue Farms handelt al in soja-olie, die deels wordt gebruikt als biobrandstof. Perdue wil dit jaar bijkomend investe­ren in de productie van biobrand­stoffen. Smithfield Foods, de grootste varkensslachter ter wereld, heeft een zelfstandige divisie opgericht voor biobrandstoffen. Die voert momenteel een studie uit met het oog op toekomstige investeringen.

Ook het Nederlandse Vion werkt aan de productie van alter­natieve brandstoffen. Deze activi­teit is ondergebracht in dochter­bedrijf Ecoson. In de gemeente Son bouwt Vion een installatie waar slacht­huisslib, vetten en slachthuis­mest zullen vergist worden. Met het bio­gas wordt een generator aange­dreven die elektriciteit produceert. Daarnaast wil Ecoson dit jaar een vetraffinage-eenheid en een installatie voor bio­diesel in gebruik nemen. Vion verwacht daar 4,5 miljoen liter biodiesel te kunnen produceren. De helft zou gebruikt worden voor de eigen vrachtwa­gens.

Geen opmerkingen: