17/01/2007 | Bron(en): Belga
Hoogstwaarschijnlijk zal de Europese Commissie volgende woensdag beslissen dat auto's vanaf 2012 gemiddeld slechts 120 gram CO2 per kilometer meer mogen uitstoten.
Dit is zowat een kwart lager dan vandaag. Momenteel is er binnen de Commissie wel nog discussie over de vraag of de winst zuiver door de autofabrikanten moet worden gerealiseerd of daarentegen een deel van de inspanning kan gerealiseerd worden via de brandstof, via de infrastructuur, via verkeersgeleiding,...
De autoconstructeurs zijn jaren terug het engagement aangegaan om tegen 2008 de CO2-uitstoot te verminderen tot gemiddeld 140 gram per kilometer. Dit engagement wordt zo goed als zeker niet gehaald en daarom kan de Commissie niet veel anders dan een voorstel indienen om wetgevend op te treden.
Omdat de klimaatsproblematiek zich intussen steeds scherper stelt, is het ook vrij logisch dat de doelstelling wordt aangescherpt, maar dan wel met een langere overgangsperiode. 120 gram tegen 2012 is binnen de Commissie daarom weinig omstreden, zo lijkt het.
Milieucommissaris Stavros Dimas wil de verantwoordelijkheid volledig bij de autoconstructeurs leggen, maar dat is voor Industriecommissaris Günter Verheugen (als Duitser gevoelig voor de noden van de constructeurs) een stap te ver. Volgens hem moeten ook de andere actoren hun verantwoordelijkheid nemen: de brandstofproducenten, de producenten van banden (hogere druk in de banden leidt tot minder verbruik), de chauffeurs (minder 'sportief' rijgedrag), de overheden (betere infrastructuur en verkeersgeleiding). Als we het zo niet aanpakken, vreest Verheugen, zullen de investeringen voor de constructeurs zo duur worden, dat ook de wagens te duur zullen worden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten