30/08/2006 | Bron(nen): Het Nieuwsblad
Een brandstoftoeslag van 3 procent voor de reders, net zoals er in de reisindustrie een toeslag bestaat op vliegtuigtickets, en de vermindering van zes naar vijf bemanningsleden per schip. Het zijn slechts enkele van de voorstellen die senator Jean-Marie Dedecker (VLD) doet om de visserijsector weer leefbaar te maken.
"Reders hebben 10 procent meer inkomsten nodig om te overleven en dat door de stijging van de brandstofprijzen", aldus de senator. "Een doorsnee visserschip haalt jaarlijks een gemiddelde van 1,25 miljoen euro omzet en verbruikt één miljoen liter brandstof. Eén derde van de opbrengst gaat bijgevolg naar de aankoop van mazout. Daarom moeten er duurzame maatregelen komen".
Volgens Dedecker kan een eventuele brandstoftoeslag gezien worden als een solidariteitsbijdrage op de veilingprijs, betaald door de viskopers. "De prijs in de winkel is immers een veelvoud van wat de reder krijgt en 3 procent zal niet voelbaar zijn". De vermindering van het aantal bemanningsleden is volgens hem een oplossing voor het nijpend personeelsprobleem.
Voorts vindt Dedecker dat de patronale bijdragen aan de overheid moeten gestort worden. "Nu krijgt het Zeevissersfonds daarvan liefst zes miljoen euro per jaar en zwemt het in het geld, terwijl de reders verdrinken. Een teruggave van 25 procent van die patronale lasten zou 2 procent meer inkomsten opleveren voor een doorsnee reder. Gelijkaardige maatregelen hebben de Belgische baggersector destijds in leven gehouden", luidt het nog.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten