16/04/2007 | Bron(nen): Belga
Federauto noemt de milieumaatregelen die de paarse regering vorige maand nam tijdens de begrotingscontrole in Leuven "een maat voor niets". Ze zullen weinig tot geen impact hebben. De Confederatie van de Autohandel en -reparatie en van de aanverwante sectoren roept de regering op grotere incentives te geven om de automobilist wel tot milieuvriendelijk rijden aan te sporen.
De regering Verhofstadt besliste tijdens de driedaagse top in Leuven tot een reeks maatregelen die de uitstoot van CO2 moet helpen terugdringen. De belangrijkste is de taks op wegwerpverpakkingen, maar ook op het vlak van verkeer werden enkele beslissingen genomen.
Federauto, dat de bespreking van de programmawet afwachtte alvorens stelling in te nemen, is allerminst onder de indruk. De organisatie verwijst bijvoorbeeld naar de poging van de regering om de aankoop van CO2-zuinige wagens te stimuleren door een korting op de factuur in plaats van een belastingvermindering.
Het gaat om een korting van vijftien procent van de aankoopprijs van het gekochte voertuig wanneer dit minder dan 105g/km CO2-uitstoot heeft, met een maximum van 4.270 euro, en een korting van 3 procent van de aankoopprijs van het gekochte voertuig wanneer dit voertuig een uitstoot heeft tussen de 105 en 115g/km met een maximum van 800 euro.
Federauto verwacht niet dat deze maatregel veel succes zal hebben. Er zijn immers zeer weinig wagens op de markt die aan de limietvoorwaarden voldoen. Bovendien zijn het, met uitzondering van de hybride wagens, zeer kleine wagens die niet voldoen aan de behoeften van een modaal gezin.
Indien de regering wenst dat de burger minder CO2-uitstoot dan nu het geval is, dan moeten volgens de organisaties de premies worden opgetrokken tot wagens met een uitstoot van minder dan 145g/km voor een diesel en 160g/km voor een benzine. Ze vraagt ook meer aandacht voor LPG en NGV.
Een andere maatregel van de regering is een korting van 200 euro bij de aankoop van wagens met een roetfilter. De korting wordt enkel toegekend bij de aanschaf van een nieuwe wagen met een CO2-uitstoot kleiner dan 130g/km. Ook hier is het aantal wagens dat in aanmerking komt voor deze korting veel te beperkt. Bovendien is de gegeven korting onvoldoende om de gemiddelde automobilist aan te zetten om bij de aankoop van een nieuwe wagen te kiezen voor de optie van een roetfilter, aldus Federauto.
De regering besliste ook de fiscale aftrekbaarheid op de aankoop van bedrijfswagens te moduleren volgens de CO2-uitstoot. Momenteel bedraagt die aftrek 75 procent voor iedereen, maar dat wordt vanaf 1 april 2008 tussen de 60 en 90 procent, naargelang de hoogte van de CO2-uitstoot.
Volgens de federatie komt die maatregel neer op een belastingverhoging voor de meeste bedrijven Hun aftrek zal nu immers in de meeste gevallen worden beperkt tot 70 in plaats van 75 procent.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten