20 april 2007

Belg wil betalen voor klimaatvriendelijke producten

19/04/2007 | Bron(nen): Belga

De Belg wijst vooral de bedrijven aan als de grote vervuilers en veroorzakers van het klimaatprobleem. Ze worden ook verweten te weinig inspanningen te doen voor het milieu. Dat blijkt uit een rondvraag van Ipsos in opdracht van de bank Fortis, naar aanleiding van diens duurzaamheidsrapport. Maar het is niet allemaal negatief: driekwart van de ondervraagde Belgen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor milieuvriendelijke producten en diensten. Dit creëert dan weer opportuniteiten voor de bedrijven.

Concreet vindt 69 procent van de Belgen die door Ipsos werden bevraagd, dat de klimaatswijziging een ernstige bedreiging vormt voor de samenleving. Dat is opvallend meer dan de Nederlanders, waar slechts de helft wakker ligt. Toch vindt nog steeds bijna één derde in België dat er geen vuiltje aan de lucht is. Wat bovendien als de aandacht van de media voor dit probleem verslapt?

Als grootste vervuilers worden in dalende volgorde de bedrijven (74%), het vervoer (60%) en de bevolking (41%) met de vinger gewezen. Tachtig procent van de ondervraagden vindt dat die bedrijven niet voldoende inspanningen leveren om het leefmilieu te beschermen. "Nochtans zijn we allemaal consumenten. De industrie, dat zijn wij", nuanceerde Serge De Gheldere, die een opleiding volgde bij klimaatgoeroe Al Gore. Hij pleit er dan ook voor dat we zelf ons gedrag zouden veranderen. Voor bedrijven creëren deze gedragswijzigingen nieuwe opportuniteiten.

Hoopgevend is alvast het feit dat 72 procent van de Belgen bereid is om meer te betalen voor producten of diensten die minder schadelijk zijn voor het leefmilieu. Het gaat dan bijvoorbeeld om biologische producten, hybride voertuigen of een condensatieverwarmingsketel. Zo'n 79 pct is bereid om minstens een deel van zijn spaargeld te beleggen in milieuvriendelijke beleggingsfondsen. Deze opvallend open houding strookt wel niet met het werkelijke gedrag. Tot nu toe blijft het aandeel van milieuvriendelijke producten relatief beperkt.

Volgens Eric Bouwmeester, die bij Fortis bevoegd is voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen, bevinden we ons alvast op een "kruispunt". "De uitdagingen en gevaren van de klimaatsverandering zijn gekend. Nu moeten die nog omgezet worden in businessopportuniteiten", luidde het. Dat grote investeringsmaatschappijen nog niet massaal op de kar van duurzaam beleggen zijn gesprongen, heeft volgens de bank vooral te maken met de heersende onzekerheid. "Verschaf meer zekerheid met wetgeving en de appetijt zal groeien".

Geen opmerkingen: