14/11/2007 | Bron(nen): DPA, Belga
Veel auto's verbruiken in werkelijkheid meer brandstof dan aangegeven wordt door de autoconstructeurs zelf. Dat blijkt uit een test van het Duitse Auto Bild.
De grootste verschillen werden tijdens de test opgetekend bij de wagen Lexus RX 400 Hybrid. Volgens Auto Bild lag het verbruik van de wagen 48 procent hoger dan de 8,1 liter per 100 kilometer die opgegeven werd door de constructeur. Uit de test bleek dat de wagen 12 liter had verbruikt.
Bij een ander wagen, de Focus C-Max 1.6 TDCi, werd een verbruik van 6,7 liter vastgesteld in vergelijking met de 4,9 liter die Ford officieel als verbruik opgeeft. Dat is ongeveer 37 procent meer. Uit het onderzoek bleek onder meer dat ook het "echte" verbruik van de Honda Civic Hybrid op 6,6 liter per 100 kilometer lag, tegen 4,4 liter officieel.
Auto Bild wijst er op dat de meeste autoconstructeurs voor de berekening van het verbruik van de wagens uitgaan van laboratoriumsituaties die onrealistisch zijn en geen rekening houden met factoren als lage bandenspanning en technische gebreken.
Wagens die de test goed doorstaan hebben, zijn onder meer de BMW M5 en VW Fox 1.4 TDI. De BMW M5 had tijdens de test een verbruik van 15,2 liter per 100 kilometer. Dat cijfer komt in de buurt van de 14,8 liter die de autoconstructeur zelf opgeeft. Uit de test bleek dat de VW Fox 5,2 liter verbruikt had op 100 kilometer, in vergelijking met de officiële waarde van 4,9 liter.
"Het klassieke probleem bij de testcyclussen van auto's is dat er geen rekening wordt gehouden met alle onderdelen van de wagen". Dat stelt Bond Beter Leefmilieu (BBL) in een reactie op het bericht van het Duitse blad. "Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de airco", zegt Bram Claeys van BBL. Auto's die tijdens een echte rit toch de airco gebruiken, kunnen tot 10 procent meer verbruiken dan op papier is weergegeven. Claeys wijst er op dat tegenwoordig bijna alle wagens standaard zijn uitgerust met airco.
"Het is belangrijk dat alle auto's op dezelfde wijze getest worden", zegt Claeys. Bij Febiac, die de belangen van constructeurs en importeurs verdedigt, verduidelijken ze dat testcyclus voor autoconstructeurs Europees bepaald is en voor alle autobouwers hetzelfde is. "Het gaat om een officieel erkende testcyclus, en die is nodig om vergelijkingen mogelijk te maken", besluit Joost Kaesemans, woordvoerder bij Febiac.
14 november 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Sja, alleen al de omgevingstemperatuur maakt een wereld van verschil.
In de zomer verbruik ik met gemak slechts 5.0 liter diesel per 100 km en dat dan nog op de Antwerpse Ring.
In de winter wordt dat tussen 6.0 en 6.2 L / 100 km.
En nog een andere factor: het rijgedrag.
Zie http://www.f1media.be/index.php?q=node/1146 voor enkele interessante rijtips om uw verbruik te reduceren. Wel een beetje naar onderen scrollen.
Een reactie posten