05 december 2007

Greenpeace laakt 'groene' profilering van Autosalon

04/12/2007 | Bron(nen): Vilt-nieuwsoverzicht, Belga

De 86ste editie van het Autosalon van Brussel, die van 17 tot en met 27 januari loopt, krijgt als thema milieu. Volgens milieuorganisatie Greenpeace gaat het om een "opportunistische" keuze. "Ook al wordt het milieu het centrale thema van het Autosalon, toch zit het merendeel van de auto's die in de Heizelpaleizen gepromoot worden ver boven de EU-doelstellingen wat CO2 betreft", zo luidt het. De organisatie stelt naar eigen zeggen vast dat het vooral om een groen likje verf gaat, dat niets aan de milieuvervuilende business-as-usual verandert.

Greenpeace stelt ook dat een grootschalige productie van energiegewassen, die nodig zou zijn om een aanzienlijk deel van onze auto's op biobrandstoffen te laten rijden, meer milieuschade zou aanrichten dan dat ze milieuwinst zou opleveren. "Massale ontbossing, intensieve industriële landbouw en ook nefaste sociale gevolgen zijn maar een paar voorbeelden van de keerzijde van de medaille", aldus de milieuorganisatie, die bezoekers van het salon oproept om zich "niet te laten misleiden door de groene verpakking van het autosalon".

Geen opmerkingen: