18 oktober 2007

Waalse regering wil rijden met CO2-onvriendelijke wagens bestraffen

18/10/2007 | Bron(nen): Belga

De Waalse regering heeft donderdag een akkoord bereikt over een ecologisch bonus-malus systeem op basis van de CO2-uitstoot van voertuigen. Wie een wagen met een hoge CO2-uitstoot wil kopen, zal daarvoor financieel gesanctioneerd worden. Doel is om de aanschaf van CO2-zuinige wagens te stimuleren.

Bij de eerste aankoop van een wagen, is een bonus voorzien van 100 tot 1.000 euro als de CO2-uitstoot lager ligt dan 146 gram CO2 per kilometer. Daarvoor zijn verschillende schijven voorzien. Ligt de uitstoot echter hoger dan 196 g/km dan moet de bestuurder rekening houden met een malus tussen 100 en 1.000 euro. Wanneer de uitstoot tussen 146 en 196 gram ligt, is er geen bonus of malus.

Wanneer men van wagen verandert, wordt de CO2-uitstoot van de oude wagen vergeleken met de nieuwe. Is de nieuwe wagen een stuk CO2-zuiniger, dan is een bonus voorzien. Is de nieuwe wagen vervuilender, dan krijgt de bestuurder een malus. Voor grote gezinnen is er een speciale behandeling. Die gezinnen zijn vaak aangewezen op een grotere wagen waarvoor de belasting op de inverkeersstelling (BIV) en de verkeersbelasting al hoger ligt. Die gezinnen krijgen ter compensatie één schijf in de CO2-graadmeter cadeau.

De maatregel geldt enkel voor particulieren, niet voor bedrijfswagens. Daarvoor zou een samenwerkingsakkoord tussen de gewesten nodig zijn. "Om verder te gaan, is een samenwerkingsakkoord nodig. Na de gebeurtenissen rond het wegenvignet, handel ik liever alleen", aldus Waals minister van Begroting, Michel Daerden (PS).

Het Waalse bonus malus systeem wordt toegepast bij de inschrijving van de wagen en berust enkel op de CO2-uitstoot. Er wordt dus geen rekening gehouden met andere parameters, zoals de uitstoot van kleine stofdeeltjes, factoren die Vlaanderen en Brussel wel in rekening willen brengen. Zo wil de Vlaamse regering vanaf 2009 de verkeersbelasting laten afhangen van de milieuvriendelijkheid van de wagen. Daarbij wordt gewerkt op basis van de ecoscore van een wagen. Die houdt naast de CO2-uitstoot ook rekening met de uitstoot van fijne stofdeeltjes en met de geluidshinder.
Volgens Waals minister Daerden is een berekening op basis van de CO2-uitstoot het makkelijkste te meten.

De Waalse regering voorziet 22,6 miljoen euro voor de maatregel.

Geen opmerkingen: